2013. november 4., hétfő

Budapest maratonról másodszor

   A maratoni beszámolóm személyes hangvételű írás lett. Útólag tűnt csak fel, hogy nem sok használható információt tartalmaz azok számára, akik maratont futnak, vagy futni terveznek. Néhány pontban ezért még írok róla.

Hogyan terveztem a frissítést:  

 -Szénhidrát, energiabevitel:
    -1 db Powerbar gél óránként . Ez a tervezett célídő alapján ugye 2 gélt jelentett volna a 14. és 28. km környékén.

-Elektrolit utánpótlás:
    Gélben kb. van minden, de mert reális esélyét láttam egy komolyabb izomgörcsnek, ez ellen extra lépni akartam. 
   - A verseny előtti két hétben már minden este szorgalmasan nyújtottam.
   - A verseny hetében pedig rendszeresen szedtem a magnézium tablettát. 1 nap, 1 tabletta (250mg).
 
   Ezen túl a versenyre is be szerettem volna biztosítani magam, magnézium ampullákban láttam a tuti megoldást. Eddig még csak hallottam róluk. Rajtszám átvétel után a Spuri boltban vettem 2 fiolával (250-mg os kiszerelés).

   A verseny előtti este megnéztem el tudom e jól pakolni a 2 ampullát és a 2 gélt a futónadrágom miniatűr zsebeibe. Nem tudtam.

Úgyhogy a végleges terv:

  -1 ampulla magnézium röviddel a start előtt
  -1 ampulla a verseny fele után valahol, de nem az utolsó pillanatra amikor már baj van.  (26. km-nél levő frissítő pontnál ittam meg)
  -1 gél a verseny alatt a 2. óra végére időzítve (32. km-nél levő frissítő állomásnál nyomtam be, később a tervnél)
  -közben rendszeres izó ital felvétel a frissítő állomásokon (víz mellett, vagy váltogatva)

  Átnéztem a verseny térképen a frissítő állomások helyét is, melyekhez igazítsam a gél lenyomását és hogy mely állomásokon van izó. Volt ahol csak víz állt rendelkezésre.

   Végre használtam a Run Trainer (ezúttal már az új) óra frissítés figyelemeztető funkcióját. "Eat alert" és "Drink alert". Beállítottam a kaja figyelmeztetést óránkéntira és viszlát.

   A magnézium ampulla nagyon nem esett jól. Kis mennyiségű, de tömény savanyú cucc. Valami svájci termék volt. Hanyagolni fogom ezt a jővőben. Biztosan találok alternatívát.

Fizikálisan:

   Jó voltam, egyben voltam. Bármit el tudtam képzelni, 3 óránál akár percekkel jobbat is. De nem így mentem neki. A lábaimban nem voltak ilyen hosszú futások. Konkrétan ettől tartottam leginkább.
Az ídei 1:21:28-as félmaratoni ídőm mellett az 1:28:26-os maratoni első félídőt kívülről sem nevezheti senki elbízakodottnak. De a szívritmus görbén is látszik, hogy az első kilóméterek után lejjebb megy a pulzus, próbáltam kordában tartani magam. Mégis elfogytam a vége előtt.

   A bal talpam kezdett el jelezni pár héttel korábban. Ez a probléma a jobb talpamban tavaly télen már komolyan, fél évre visszafogott. Most még nem volt durva a helyzet, de minden futás után jelzett, próbáltam masszírozni, kenegetni,  így lavíroztam el vele a verseny napjáig. Tudtam, hogy a verseny be fog tenni neki rendesen, de ez benne volt a pakliban. Collateral damage.

   A 10. km után a budai oldalra érve kezdett el kellemetlen lenni, ennél azért késöbbre számítottam. Próbáltam így úgy variálni a leérkezést, aztán egy ídő után már csak vittem ezt a szuró féle fájdalmat. Ehhez csatlakozott kb. a 33. kilómétertől a görcsbe állt jobb oldalam.

   Ezekkel együttmár nehéz volt, hogy a futásra figyeljek. Itt a vége felé nyilván fáradt is voltam.  A futásra való összpontosítás helyett ezekkel a hülye fájdalmakkal, ráadásul az ebből adódó béna, apró légzéssel kellett bajlódnom. Nagyon mérges voltam ott ezekre a dolgokra. Biztosan megfogott ídőben is.
befelé nézés, előre hajlított törzs: fájt
   A verseny elején még nagyon egyszerű volt követni a magamnak kigondolt frissítési tervet, 2-3 állomáson is ittam az izót, de a kilóméterek előre haladtával amikor már jött a fáradtság és a fent említett fájdalmak, egyre kevésbé tartottam azt be. Úgy rémlik a futás második felében egyszer sem ittam izót. 35. km-nél egy kólát, amúgy csak vízet. Egyszerűen már nem tudtam koncentrálni és a problémáktól függetlenül hideg fejjel gondolkodni. Hiba. Ez tanúlság a jővőre.

   A pulzusgörbén látszik, ahogy beesik a 39. kilóméternél. Végem volt. A következő maratonomon már jobban fogok frissíteni. Nem szabad elkönnyelműsködni semmiképp.


   -Szerintem ez lehetett az egyik oka annak, hogy elfogytam a vége előtt nem sokkal.
   -A másik a lábaim. Ezt egyszerűen tovább kell edzenem az ilyen hosszú futásokhoz. A ligetben már teljesen be voltak állva.
   -Tapasztalat hiánya ezen a távon. Mindenképp szeretnék futni lazább maratont is. Végig konstans 80% pulzus mondjuk, vagy első felét lazára másodikat, keményen. Sokat tudnék belőle tanulni, azt hiszem.

4 megjegyzés:

  1. Szia Joe!

    Ez piszok jó maratoni idő!
    Én jövőre álmodok ilyen maratont futni.

    Tegnap valamiért eszembe jutottál gondoltam megnézem az oldalad, és annyi újdonság van itt, hogy hetekig fogom vesézni.
    szépen fejlődsz! Ez az eredmény IM futáson lehet +30'-s idő, ami nagyon jó. De ugye ott már a frissítés létkérdés. :-)
    További sérülés/betegségmentes felkészülést
    Üdv: Gábor

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Gábor,
      sok sikert a tervedhez, jó futásokat és persze neked is sérülésmentes felkészülést! Menni fog az. Ha találsz hasznos infókat a blogon, annak külön örülök! Hú az jó lenne, kiegyeznék egy 3:30-as maratonnal hosszútávon. :) Frissítés terén mindenképp sok tanulni valóm van. Te már indultál hosszútávon?
      üdv
      Joe

      Törlés
    2. Szia Joe!
      Igen.
      2x Nagyatád ( 12:35, 11:00 ). Nekem is Fuji Alohám van ( Nem olvastalak végig, Neked az van még ) egyre jobban teljesít, Talán picit nehéz a gyári kerék, ezért valami könnyebb cserében gondolkodom ( a kassza meg üres :-D ).
      + ehhez kellene Nekem is egy ilyen szuper maraton.
      Készültem "rád" a Balatonmanen", mert láttam, hogy neveztél, de utána nem láttalak Füreden.

      Az idén lydiard edzésmódszert próbálom magamra erőltetni.
      Majd látjuk bejön-e.
      Üdv: Gábor

      Törlés
    3. Nekem meg közben esett le, hogy az a Gábor vagy aki anno 2012-ben úszással kapcsolatban ajánlottál többek között pár videót. :) Hú 11 óra az korrekt ídő!
      Benéztem a dátumát Balatonmannek, lemondtam az indulást, júniusban nem volt jó az ídőpont.
      Most gondolkodom, hogy esetleg a pesti 70.3-on augusztusban...még össze kell logisztikázni. Csak terv.
      (Utána olvasok mi ez az edzésmódszer)

      Törlés