2017. július 5., szerda

MTB finom hangolás : merev villa

A krossz triatlonon ütött szöget a fejembe, hogy ide Berlinbe simán elég a merev villa is montiba, főleg versenyezni. Nincs itt olyan terep ami mindenképp telót igényelne. Cserébe mimima 1kg-al könnyebb a vas. A jobb bringások ezeken a versenyeken szinte mind merev villás montikkal zúznak.

Ráadásul a merev villa tubeless kerékkel egy tuti párosítás, mert a tubeless gumikban kissebb nyomást lehet használni ezáltal jobb rugózási tulajdonságai vannak a tömlős gumikhoz képest.

Nézegettem a felhozatalt, ebayen kínai gyártóktól egész baráti áron lehet karbon 29-es villákat venni. Az eladó cégeknek nagy eladási számaik vannak, gyanítom nem lehet igazán gond a cuccokkal. Én mégis rizikósnak éreztem egy ilyen alkatrésznél, ha gebasz van és elszállok, utána számolgathatom a kórházi ágyban naphosszat a megspórolt euróimat, átgondolva mennyire is jártam most jól...

Így leszűkült a kínálat, de maradtam ebayen, és lőttem egy használt Niner RDO full karbon merev villát, az új árának kevesebb mint a feléért. Guuuut. :)

Niner RDO 9 Carbon merev villa
És ahogy az a mesékben lenni szokott, ezután kezdődtek csak a bonyodalmak. Mindenképp oda vissza cserélhető megoldást szerettem volna, hogy ha úgy adódik egyszerűen vissza tudjam szerelni a telót.

Ehhez a bringa kormány csapágyait kellett alaposan szemügyre vennem, illetve kiigazodnom a kormánycsapágy típusok útvesztőjében. Szerencsére nem annyira bonyolult, csak persze minden típusra van minimum 3 féle megnevezés...

Vannak menetes és  menet-mentes megoldások. Menetes kormány csapágyak  a legegyszerűbb megoldások, pl. gyerek biciklik ahol a kb. 32-es villáskulccsal lehet a nyakon állítani a csapágy illetve villa feszességét.

A menet-mentes kormány csapágyak érdekeltek engem, itt a csapágy persely a bicikliváz nyakba van préselve. Ezen a kategorián belül három további típust különböztetnek meg a felépítését tekintve:
  1. külső, outer bearings avagy External Cap =  EC
  2. félintegrált, semi integrated avagy Zero Stack =  ZS 
  3. integrált, fully integrated avagy Integrated Standard = IS
A magyar neveiket úgy kell googléznom mert ezen a nyelven a témával abszolút nem kerülök  kapcsolatba. Mindig tanulok valamit. :)

Lényeg a lényeg, hogy már tudtam, hogy nekem egy semi integrated tapered csapágy szettem van.
Ja tapered, amikor a felső és az alsó villaszár átmérő különböző. Felső átmérő típikusan 1 1/8 zoll, alúl 1 1/2 zoll. Először a montiknál kezdett elterjedni de mára a prémium versenybringákon is sztenderd megoldás. Merevebb, erősebb a kapcsolat a villa és a bicikliváz között, mindez kedvező súly aránnyal. Tapered csapágyszettek ZS illetve IS tipusban elterjedtek. (Logikusan a fejlődésből)

Az enyémmel csak annyi volt a gondom, hogy nem egy zárt ipari csapágy volt alól, hanem egy olcsóbb megoldás, ahol a csapágy alsó fele a villaszár kónusz is egyben.

villaszár konúsz a csapágy belső résszel
villanyak, az alsó csapágy/ház már kiütve
a félintegrált csapágy nyitott csapágy külsőrész
A karbon villaszárra nem akartam zárt kónuszt ráeröltetni itthoni sufni tuning módszerekkel. A zárt avagy ipari csapágyas megoldások előnye, hogy a villaszár kónusz egy sima (általában) 45 fokos alumimium gyűrű amire a csapágy ráfekszik és simán szorít. Így azt át lehet fűrészelni, és könnyen rácsúsztatható a villaszárra. A működését nem befolyásolja. Ez a nyitott csapágyaknál nem járható út.

Kiütöttem az alsó csapágyat, adni kellett neki rendesen hogy meginduljon, de nem szabad feladni, ami nem megy erővel azt meg kell oldani még több erővel... :))

Miután lemértem a szétszedett alkatrészeket, megrendeltem egy új alsó csapágyat és egy plusz kónuszt, hogy mindkét villára ugyanaz a megoldás illetve kónusz kerüljön és csereszabatos legyen a merev villa és a teló között a megoldás.
Jöhetett egy Ritchey ZS56/40 avagy félintegrált alsó kormány csapágy, külső átmérő 56mm, belső 40mm. Zöld?Kónuszt átfűrészeltem így könnyedén felcsúsztattam a karbon villaszárra.

ZS55/40 kónusz (a csapágy külső átmérő itt nem érdekes, van ZS 55 és ZS 56mm is)
Új csapágyat a vázba beütni türelmet igénylő feladat, megfelelő célszerszámok nélkül. Amint kicsit is elmozdul és nem párhuzamosan áll a vázhoz képest azonnal meg kell állni. Aluminiumból van a csapágyszett vázba kerülő része és a bringa váza is, csak óvatosan. Sokadik probálkozásra sikerült végre.

Richey comp ZS56/40 ipari csapágyas alsó kormánycsapágy szett
persely a vázba beütve
Mire mindent megrendeltem és megérkeztek az alkatrészek el is telt több mint egy hét, már nagyon össze szerettem volna rakni a vasat.
villa a helyén
temporér összeszerelve
Ok. Első kört lefutottam, de még távolról sem voltam kész. Amikor egy tesztet olvastam a neten a villáról, azt olvastam, hogy a maximum fék rotor méret 160 mm. Logikusnak is tűnt, karbon villa, csavart irányú erők stb... Viszont nekem elől 180 mm-es van jelenleg, úgyhogy jelentkezőben volt a következő építkezési terület.
Max rotor 185 mm, yesss!
A villán viszont az állt amit a kép alá is írtam, megint jessz. A kezdeti szériákon még 160mm volt, késöbb felemelték a határt 185 milliméterre. Így csak annyi teendőm volt, hogy 160->180mm-es fékadaptert vegyek a villára.
Shimano XTR SM-MA90P/P C fék adapter
féknyereg is kész
Ezzel a féktárcsa körüli rész is megoldódott. A féknyereg a Niner villán jóval magasabban van mint a telón, az eddig is hosszú fékcső most végképp megérett az igazításra.
fékcső, we have problem
Megint alkatrész rendelés, mivel a hidraulikus fékcső illesztése egyszer felhasználható alkatrészeket igényel. Gyakorlatilag egy préselt tömítés alakul ki a csövek végénél. 

ennyivel lett rövidebb
fékcsőre rá az új nyomógyűrű és aluminium cső a végébe.
Olaj feltöltés és légtelenítés. A fék is teljesen rendben így. A következő krossz triatlonra a a 2.1-es thunder burt gumikat a 2.25-ös rocket ronra cseréltem. Persze épp elfogyott a tömítő folyadék...




11 kg-ról lement a vas súlya 9.80kg-ra, szuper. Gyűröm is rendesen az átalakítás óta. Nagyon jók a tapasztalataim, nem gondoltam volna, hogy ilyen jól fogja venni a terep akadályokat. Elöl és hátul is 1.5 bar légnyomással használom és tökéletes. Abszolút jó megoldás.

És hogy gyorsabb lett e a vas? Alább a privát strava szegmensem amit a montis intervall tréningjeimen használok referenciaként.

:)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése