2019. február 17., vasárnap

Garmin Vector 3 és a gombelemek találkozása

2017. decemberében vettem a Garmin Vector 3 teljesítménymérő pedálokat. Nagyon jól is működött, észrevétlenül, hibátlanul tette a dolgát és mérte a teljesítményt. Ősszel egy szerelés alkalmával tűnt fel, hogy a jobb pedál néha zörög. Készítettem is róla egy videót mielőtt beküldtem garminnak garanciában.




Se szó se beszéd ki is cserélték, küldtek egy új szettet. Nem is volt semmi gond, egészen az első elem cseréig. Utána elkezdett vacakolni a pedál. Nem is egyből, csak kábé 1-2 héttel utána. Fura tüneteket produkált. Rövid ideig megszűnt a jel, majd felugrott 4-500 wattra pár másodpercre. És ez ismétlődött rövid ídőközönként. Olyan is volt, hogy akár fél órára is eldobta a jelet majd utána megint elkezdett mérni mintha mi sem történt volna.

Ha nem is közvetlenül az elem csere után hülyült meg a pedál, csak az elemekre gyanakodtam. Egy  megbolygatott / megváltoztatott rendszerben szinte egész biztosan a módosítás körül kell keresni a hiba forrását.

Pedálonként 2db sorban elhelyezett LR44-es gomb elem adja az energiát. Miután kivettem a camelion márkájú elemeket feltűnt, hogy a mínusz oldalának a közepén van egy kis hupli. Gondoltam meg is találtam a hiba forrását. Nem egy masszív érintkező felület.  Milyen gagyi, hogy így spórolnak ki kb. 1/10 mm-nyi anyagot egy elemből. (és a költségekből)

A fenti Camelion elem alján a "spórolás", míg lent az
Energizer elemek
Normál esetben netről szoktam venni az elemeket 10-es csomagolásban, betárazom, de most lementem a legközelebbi barkácsboltba és vettem az ára alapján több mint prémium Energizer LR44-es elemből négy darabot.

Elem pedálba be, zwiftre fel, és..., minden ok! Egy órán át... Majd megint jelentkeztek a szokásos tünetek. Na ekkor már kezdtem valóban aggódni, hogy a pedállal van a gond. A 12 hónap garancia épp lejárt.

Azért még elő bányásztam az elem kukából a gyárilag szerelt régi varta elemeket és megmértem a három különböző márkájú elem vastagságát.

Camelion 5,2 mm

Energizer 5,2 mm
Varta 5,4 mm
Hoppá, a Varta elem, 0,2mm-el vastagabb a Camelionnál és az Energizernél is. Két darab elem kell oldalanként egymás fölé, vagyis összesen 0,4 mm különbségről van szó.

Nem kéne, hogy ez gondot okozzon. De sajnos okoz. Miután vettem Varta elemeket és beszereltem, a pedálok tökéletesen működnek.

A Vector 3-nak az áram eláttási megoldása mondhatni a gyenge pontja. Volt egy garanciális "visszahívás" is aminek keretében az elem záró fedelét egy javított verzióra cserélték. Érintkezési gondok voltak a régi záró fedéllel. Szintén el eldobta a jelet sokaknak a pedál. Nálam ez amúgy nem jelentkezett.

Készítettem egy nem túl jó fotót a pedál belsejéről is ahova az elemek kerülnek. Azért látható az alján az a kis gyenge érintkező ami a feszítő rugó szerepét is betölti. Csakhogy ez távolról sem olyan rugalmas mint egy rugó. Ha egyszer nagyon benyomódik már nem nyeri vissza eredeti formáját, pozícióját.

Garmin Vector 3 elemtartó az alján e rugalmas érintkezővel
Nem értem, ezt az érintkezőt is miért nem egy masszívabb, nagyobb feszítő erejű alkatrésszel oldották meg. A körmömmel kijjebb is tudtam feszíteni, szerintem ez is segített. Ha megpróbálod csak nagyon óvatosan!

Amúgy hihetetlen technika, egy szinte normál méretű pedál házba beszerelnek egy teljesítménymérőt. Elképesztő az egész. Annál érdekesebb, hogy miért nem szenteltek több figyelmet az áram ellátás területére. Akksis megoldást már meg sem említem. Pedig a környezet tudatosság sem utolsó szempont manapság. Engem kicsit zavar, hogy elemeket kell pár havonta kidobálni. A PowerTap P1 szintén elemes, de AAA méret, itt van alternatív akksis lehetőség. A Favario Assioma megoldotta beépített akkumulátorokkal a dolgot.


Na de, minden jó ha vége jó, varta elem kell oszt csá! Ride on!

2 megjegyzés:

  1. Nem 12 hónap garancia lenne rá. A gyártó 2 évet ír és jogszabály szerint ezt a forgalmazónak kellene továbbadnia.

    "Ha a termék gyártója a fogyasztási cikkre a kötelező előírásoknál kedvezőbb jótállási feltételeket vállal, azt a kereskedőnek érvényesítenie kell a fogyasztó felé is. Ilyen például, ha a gyártó ráírja a termékre, hogy két év garanciát (jótállást vállal) a termékkel kapcsolatban. Ez a szerződéses (önként vállalt) jótállásnak egy bizonyos fajtája, amikor az alapvetően is kötelező egy éves jótállást követően biztosít még további plusz garanciális időszakot. "

    Forrás: http://fogyasztovedelem.kormany.hu/node/23589

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Dajcslandban is vannak gondok :)

      https://www.garmin.com/de-DE/legal/consumer-limited-warranty

      Törlés