Egy speciális szerszámot mindenféleképp ajánlok bowdenek és bowdenházak vágásához, ez pedig nem más mint egy bowdenvágó fogó. :-) Enélkül kezdtem neki de a bowden fémhuzalokat nem tudtam sima csipőfogóval rojtosodás nélkül elvágni (a bowden védőkupakok eltávolítása után már eleve mind rojtos volt), ami miatt nem lehet visszafűzni őket a bowdenházba.
A fogó a bowdenházat is precízen, egyenletesen vágja át, sodort huzalos vagy csavart fémlapos verziónál is. Ez sem ehanyagolható, hiszen egy megnyomott bowdenház is kidörzsöli a huzalokat. Mindkét fajta bowdenből van a bringámon, szuperül működött a fogó minden esetben. :-) A fogó körkörösen fogja közre a vágandó anyagot, így nem nyomja szét laposra sem a huzalt sem a házat.
Bowdenvágó. Legolcsóbb amit találtam. Tökéletes volt.. |
Megpöttyintve némi cinnel |
Ezután a kis bevezető után kezdjük is el az érdemi munkát, de elötte még egy kép a csere elötti állapotról.
Ilyen volt |
Mivel ilyen ídőbringa alkatrészekkel még nincs tapasztalatom, okozott némi fejtörést a fékek leszerelése. Nanyon trükkös a fékkar rögzítő csavarjának az elhelyezése, mert azon fut keresztül a bowdenszál, ezért amíg ki nem húztam teljesen a bowdent, nem értettem, hogyan van a fékkar a kormányba ilyen erősen rögzítve. :-) Bele vannak dugva a kormánycsőbe és ezzel a csavarral lehet a fékkar végét belülről szétfeszíteni, és így rögzíteni őket.
Miután erre rájöttem hamar lekerültek a kormányról.
Befűzni a kormányba a bowdeneket úgy kell, hogy először a bowdenházat kell alulról a kormányvégek irányába átnyomni. Ehhez be kellett őket szappanoznom, enélkül hamar elakadtam. Miután ez megvolt, a házak végeit bele kell illeszteni a fékkarok alján található bemélyedésbe, és ezután kell a fékkarokat véglegesen rögzíteni a kormányvégekbe, hiszen késöbb a bowdenhuzalok miatt már nem tudunk a csavarhoz férni és pl. a fékkarok szögén állítani. Ezután a kormányt felcsavaroztam a bringára és így már az új méretre tudtam a fékbowdeneket vágni.
A hátsó fék bowden átvezetése a vázon állított egy kissebb feladat elé, de végülis nem volt problémás, egy kis szétfeszített gémkapoccsal jól kitudtam halászni a bowdenszálat a vízszintes vázból az ülés elött.
Hátsófék bowden váz kivezetés |
Feltekertem a markolatszalagokat az új kormányra, már csak a váltóbovdenek maradtak hátra.
Markolatok kész |
Beállítottam a váltókat, fékeket, a bovdenvezetékek végéről is levágtam a felesleget, ledugóztam őket, és kész is voltam. Az eredmény:
Ügyes. És egyből kétszer posztolva :)
VálaszTörlésMiért volt szükség egyébként a cserére ?
Jajj, én is most látom. Javítva. :)
TörlésSzükség nem volt rá, csak 42cm széles kormányról 40cm szélesre akartam váltani.
Méregettem a versenybringát és a triathlonbringát és a versenyé 40 cm volt ami nagyon passzol nekem és a triathloné 42cm. De végül mindkét triathlonkormány egyforma széles... a régi is 40cm és az új is. Ergó csőközéptől csőközépig van megadva míg én csővégeket mértem (vagyis a versenyé 38cm).