2012. november 20., kedd

Triathlon kormány csere

    Miután megérkezett a Profile Design Ozero kormányom, neki is ugrottam, hogy lecseréljem a régit. Egyúttal a gyárilag túl hosszúra méretezett bowdeneket is rendbe akartam tenni a bicajon.
    Egy speciális szerszámot mindenféleképp ajánlok bowdenek és bowdenházak vágásához, ez pedig nem más mint egy bowdenvágó fogó. :-) Enélkül kezdtem neki de a bowden fémhuzalokat nem tudtam sima csipőfogóval rojtosodás nélkül elvágni (a bowden védőkupakok eltávolítása után már eleve mind rojtos volt), ami miatt nem lehet visszafűzni őket a bowdenházba.
    A fogó a bowdenházat is precízen, egyenletesen vágja át, sodort huzalos vagy csavart fémlapos  verziónál is. Ez sem ehanyagolható, hiszen egy megnyomott bowdenház is kidörzsöli a huzalokat.  Mindkét fajta bowdenből van a bringámon, szuperül működött a fogó minden esetben. :-) A fogó körkörösen fogja közre a vágandó anyagot, így nem nyomja szét laposra sem a huzalt sem a házat.

Bowdenvágó. Legolcsóbb amit találtam. Tökéletes volt..
   A bowdeneket azon a helyen ahol vágni akartam, a vágás elött cinnel is megforrasztottam. Esetleg pillanatragasztó is jó lehet, nem tudom, de ha sokszor kell ki be fűzögetni a kábeleket, mindenféleképpen célszerű a végeket eldolgozni, ne "rojtosodjanak" ki. Csípőfogóval a forrasztás ellenére sem tudtam szépre vágni őket.
Megpöttyintve némi cinnel
A két vágás közötti különbség az alábbi képeken jól látható :
Csípőfogóval a forrasztás ellenére
Bowdenvágóval
Ezután a kis bevezető után kezdjük is el az érdemi munkát, de elötte még egy kép a csere elötti állapotról.

Ilyen volt
Leoldottam a könyöklőket. Utána óvatosan lefejtettem a markolat szivacsos szalagjait, hogy utána még fel tudjam őket használni az új kormányon.


Mivel ilyen ídőbringa alkatrészekkel még nincs tapasztalatom, okozott némi fejtörést a fékek leszerelése. Nanyon trükkös a fékkar rögzítő csavarjának az elhelyezése, mert azon fut keresztül a bowdenszál, ezért amíg ki nem húztam teljesen a bowdent, nem értettem, hogyan van a fékkar a kormányba ilyen erősen rögzítve. :-) Bele vannak dugva a kormánycsőbe és ezzel a csavarral lehet a fékkar végét belülről szétfeszíteni, és így rögzíteni őket.
Ott a kis 5-ös inbusz
A kemény bevetések nyomai :-))
Miután erre rájöttem hamar lekerültek a kormányról.

Profile Design T2 Wing
   Befűzni a kormányba a bowdeneket úgy kell, hogy először a bowdenházat kell alulról a kormányvégek irányába átnyomni. Ehhez be kellett őket szappanoznom, enélkül hamar elakadtam. Miután ez megvolt,  a házak végeit bele kell illeszteni a fékkarok alján található bemélyedésbe, és ezután kell a fékkarokat véglegesen rögzíteni a kormányvégekbe, hiszen késöbb a bowdenhuzalok miatt már nem tudunk a csavarhoz férni és pl. a fékkarok szögén állítani. Ezután a kormányt felcsavaroztam a bringára és így már az új méretre tudtam a fékbowdeneket vágni.

Új kormány, régi vezeték méretek
új kormány, vezetékek méretre levágva
A hátsó fék bowden átvezetése a vázon állított egy kissebb feladat elé, de végülis nem volt problémás, egy kis szétfeszített gémkapoccsal jól kitudtam halászni a bowdenszálat a vízszintes vázból az ülés elött.
Hátsófék bowden váz kivezetés
A hátsó rövid bowdenház is túl hosszó volt abból is csíptem le.
előtte
kész
Feltekertem a markolatszalagokat az új kormányra, már csak a váltóbovdenek maradtak hátra.
Markolatok kész
A váltóbowdenek huzalait kihúztam elől a váltókarokból, a könyöklőt nem kellett megbontani, így csak felrögzítettem öket az új kormányra,  újraméreteztem és vágtam a bowdenházakat majd újra befűztem a vezetékeket. Érdekesség a váltóbovdeneknél talán a lánckerekeknél akadt, tetszett a megoldás, hogy csak egy pici lyukon jön ki a váz oldalán a váltóhoz a bowdenhuzal. A befűzéssel nem volt gond.


Beállítottam a váltókat, fékeket, a bovdenvezetékek végéről is levágtam a felesleget, ledugóztam őket,  és kész is voltam. Az eredmény:



2 megjegyzés:

  1. Ügyes. És egyből kétszer posztolva :)

    Miért volt szükség egyébként a cserére ?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jajj, én is most látom. Javítva. :)
      Szükség nem volt rá, csak 42cm széles kormányról 40cm szélesre akartam váltani.
      Méregettem a versenybringát és a triathlonbringát és a versenyé 40 cm volt ami nagyon passzol nekem és a triathloné 42cm. De végül mindkét triathlonkormány egyforma széles... a régi is 40cm és az új is. Ergó csőközéptől csőközépig van megadva míg én csővégeket mértem (vagyis a versenyé 38cm).

      Törlés