Nem leszek a gyorsúszás fenegyereke

    Pedig úgy képzeltem, sima ügy lesz! :) Ősszel lazább úszások voltak több technikázással. Jött két hét szünet, majd január elején húzós tempóval indult újra az úszás.
    A tavalyi évet 2800-3000 méteres úszásokkal fejeztük be, idén egyből 3300-3400 méteres programmal indít Klaus. (Úszó ídő ugyanannyi 1 óra 10-15 perc) Ilyen intenzív programot még soha nem rakott össze amióta itt úszom. Ami februárban lesz egy éve. Bírom amúgy nagyon az arcokat, jó kis szociális esemény is ez az uszodába járás hetente kétszer. Jó döntésnek bizonyult ezt az egyesületet választanom.

Így áll össze a jelenlegi program:

1, Bemelegítés és technikai gyakorlatok 10 perc 200-300 méter

2,  8 * 100 méter, minden második percre indulással. Úgy csináljuk, mivel egy sávban alkalomtól föggően 4-8 an is vagyunk, hogy elől hárman vagy négyen mindig cserélünk, ki ússzon elől. Így az átlag 1:30-1:35-ös 100 méterek igazából nem olyan kemények, csak amikor elől nyomja ember, farvízen csak figyelnem kell ne maradjak le ill. ne ússzak rá előttem levőre.

3, Pullbuoy kézben, fej kint a vízből, csak lábazás:
    25 méter után 15 mp állás,
    50 méter,   30 mp,
    75 méter,   45 mp,
  100 méter      1 p.

4, Tenyérellenállással, pullbuoy-al 400 méter gyors.

5, 8 * 200 méter, 30 másodperces pihenőkkel. 3:30-3:40 között ússzuk a lassabb csoportban. Szintén rotálunk.

   Érdekes módon a második-harmadik 200 méter a legnehezebb belülről a 8*200-ban. Úgy érzem, hogy ebben a tempóban nem fogom bírni... ...a végére meg egész jól ráérzek. :) Általánosan is észre vettem, hogy fél-, háromnegyed óra nagyobb terhelés után kezd a testem jobban megbírkozni ezzel a speciális igénybevétellel. 

6, Levezetés 200 méter bármi kivéve gyors

   Klaus kitalálta, ússzunk 400 métert ídőre rendszeres ídőközönként.  Az elsőre december utolsó úszásán került sor. 50 méteres medencében úsztuk le. Az eredmény 7:06 lett és a 100  méteres ídők nagyon árulkodóak...

1. 100m : 1:29
2. 100m : 1:44
3. 100m : 1:55
4. 100m : 1:55

   Elég lehangolóan sikerült. Nem úgy van ez a vízben mint a futással. Olyan mintha semmit nem fejlődtem volna egy év alatt. Azért remélem igen... Mondjuk tényleg egyik legintenzívebb edzésmennyiséget toltam éppen az úszás teszt hetében, fáradt is voltam. A következőnél jobban oda fogok erre is figyelni.

   Nem akartam elhinni amikor láttam az utolsó százak idejét. Nagyon nehéz eltalálnom a megfelelő induló tempót. Pedig próbáltam figyelni ne ússzam el, de amíg nincs oxigénhiányos állapot annyira könnyednek tűnik az egész, mindig bele esek ebbe a hibába. Majdnem fél perces lassulás 100 méteren, ez nagyon gáz volt na! Lehet nem is fogok már javulni jelentősen? Még egy év úszás ugyanitt és addigra tuti kialakul erőnlét is szerintem teljesen, akkor már elég pontos képem lesz mit tudok ennyi úszásból. Most még érzem hogy fejlődök, csak pl. lassan javul az aerób kondicióm a vízben. Heti két óra úszásból sem lehet akármeddig fejlődni és az alkatunk is befolyásol minket. Ez van.

   Klaus mindig felderül, amikor beszélgetünk és mondom neki, hogy ez a víz ez egy brutális közeg. Pedig az, az ellenállása kíméletlenül őszinte.

   Kaptam karácsonyra egy könyv sorozat pár kötetét, Triathlon Know How a címük.  Külön kötetekben foglalkozik a triatlon egy egy fő témakörével. Úszás, Bringázás, Futás, Sport táplálkozás, Felszerelések. Érdekes és hasznos infók vannak bennük. Jelenleg a Sport táplálkozás kötetet olvasom, hú de hasznos! De belelapoztam az úszásba is már. Van benne egy rész a víz ellenállásról. Különböző testartásban és sebességekkel húznak egy úszót a vízben és mérik mekkora erővel kell húzni, vagyis mennyi munka kell a vízellenállás leküzdéséhez. Az adatok beszédesek.


Érdemes lefordítani és elemezni az adatokat.




Csak az első adatot emelném ki a Vízellenállás táblázatból.

2:00  perces tempó ideális testtartással ellenállás 6,19 Newton
1:40 : 10,70N 72%-al  nagyobb munkavégzés szükséges a 2 perces tempóhoz képest.
1:20 : 15,90N !!!!  több mint kétszer annyi munka kell az ellenállás ledolgozására a 2 perces tempóhoz képest.

Mondom, hogy brutális.  :) Nincs mese. erősödni kell, és az úszó technikán is tovább fejleszteni.

   Ettől függetlenül viszont továbbra is nagyon élvezem a dolgot és a cél érdekében szombatonként,  ha az ídőm engedi, harmadik alkalommal is fogok mostantól egyet úszni. Itt kizárólag az úszó technika fejlesztése a téma, ezt nem Klaus hanem Ronald tartja, aki szintén velünk úszik és egy nagyon jó úszó. Apropó, tett is fel youtube-ra egy jó törzs erősítő gyakorlat sorozatot. Heti háromszor csináld rendszeresen és a "fehlende Körperspannung" rubrikát a fenti táblázatból el is felejtheted. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése