Tekergetek

   Na nem spanglit.:-) Nem móka és kacagásról van szó. Inkább elsavasodott combfeszítő izmokről, szétnyomott fenékről, aeró pozicíóban elkészülő derékról. :-)  Jó ez a triathlon... Tegnap hazafelé egy nem is nagy 60 km-es karika végén arra gondoltam, kidobom a kukába az ídőbringát és inkább boldogan futogatok meg montizok életem végéig. Kínzópad az egész... Szétsavasodtak a combjaim és az egész bohóckodás átlaga épphogy 30 km/h lett...
   Múlt vasárnap is tekertem, megbeszéltünk egy alapozó nyugis karikát az úszáson megismert arcokkal. Kényelmes tempóban toltunk 103 km-t 4 óra alatt. (25km/ó) Meg sem éreztem. (így is képzeltem) Hihetetlen viszont, hogy utána ez a plusz 5 km/h így elintézett...Vagy tényleg nem bohóckodom tovább, vagy valamin változtatni kell.
   Gyanússá a pedálfordulat vált, sebesség nem igazán volt, csak azzal készíthettem ki a lábaim, túl nagy erővel túl alacsony pedálfordulaton mentem. Elsőre a 81-es pedálátlag nem tűnt kevésnek. Amúgy ídióta szeles ídő is volt és nem feszülősbe nyomtam ez sem segített. Ez a pedálfordulat amúgy már a hétvégi közös guruláson is feltűnt. 25km/ó-nál is úgy pörgették a többiek a pedált mint valami cirkuszi mutatványosok én meg hozzájuk képest terminátori nyugalommal "lépegettem"...fura volt de nem volt nehéz így nem foglalkoztam vele különösebben.

  Elkezdtem infórmációkat keresgélni neten az "ideális" pedálfordulatról. Az eredmény nem meglepő:
     -A túl alacsony de a túl magas pedálfordulat sem kedvező, mindkettő túl sok izomerőt emészt fel.

   Magasabb pedálfordulaton ugyanahhoz a sebességhez kevesebb erőt kell fordulatonként kifejteni, hiszen ídőben gyorsabban dolgozik a láb, az előrehaladáshoz szükséges konstans teljesítmény leadására több pedálciklus jut. Logikus. Egy bizonyos fordulatszám felett viszont már a pedált forgató mozgás is rengeteg energiát emészt fel, fel le fel le egyre több izomnak kell ilyenkor is keményen dolgoznia.

   Olvastam egy tipikus kezdő? hibáról is, magamra ismertem. Amikor azt érzem nem dolgozik elég keményen  a láb, nem fejt ki elég erőt, automatikusan feljebb váltok. Közben valószínűleg egy ergonómikus hatékony tartományban dolgoztam. Feljebb váltottam, megint kezdődik az izmok gyilkolása.

   Nincs mindenkire érvényes, tökéletes pedálfordulat, de jól behatárolható 85 - 95 közé. Legközelebb végigcsinálom ugyan ezt a karikát 90-es pedálátlagra a 81-es helyett hasonló ídőre, kiváncsi leszek.

   Szóval, a bringa kukába vágása helyett, hogyan javíthatnék a bringás edzéseim mínőségén?
Az elsavasodó combok ellen:
   - odafigyelek jobban a helyes pedálfordulatra
A megfájduló érzékenyebb testrészek és az aerópozició kényelmetlensége ellen:
   - mégtöbb, rendzseres bringázás. (na szuuper...)
   
   A jővőre nézve a képlet leegyszerűsítve: Megtalálni a számomra legideálisabb pedálfordulatot majd ezen a pedálfordulaton sokat edzeni és erősödni úgy, hogy a terhelést a fokozatok egyre feljebb váltásával növelem a pedálfordulat csökkenése nélkül. Az eredmény gyorsabb haladás. :-)

   A bringás fejlődés érdekében mást is léptem azért. A Cyclocrossra és a Mtb-ra is SPD rendszerű klik pedálokat raktam, valamint egy szuper jó városba is tökéletes cipőt vettem, amivel mindkettőt tudom használni, montizni is jó de városban farmerban sem ufó, és a cleat-ek be vannak süllyesztve a talpba, nem kopogok. Így mostmár a combhajlítóimat is edzem bármelyik bicajomon is ülök.

Kb ez a szitu most a bicajozással, over. :-)

Megjegyzések