2011. április 10., vasárnap

2011.04.10. Vasárnap, 15 km, 1:28 perc, Futás, 16 fok

    Fantasztikusan jó volt ma futni. Este 7-kor tudtam nekiindulni, 15km-es táv volt a cél. Gyönyörű ídő volt, 16 fok, volt ahol a langyos fuvallat ért volt ahol frissebb, csodálatos színek a lassan lenyugvó nap jóvoltából, zöld mezők, rügyező fák,  hihetetlen jó illatú tavaszi levegő, csodálatos volt.  Komolyan úgy éreztem, ez az igazi jutalmam, nem is a múlt heti félmaraton, az egy civilizációs őrület, ez az igazi élmény, ezért kell elkezdeni futni, ezért érte meg nekiveselkedni a hidegben, hogy most rövidnadrág pólóban, jó közérzettel, a gondolataimmal ilyen környezetben futhattam. Sokat szoktam gondolkodni futás közben, és elég letisztultan, az életről, a saját helyemről a világban, a környezetemről, gyermekeimről. Már most sokat köszönhetek a futásnak pedig szinte még el sem kezdtem.

     Ami a mai tempót illeti egy héttel a félmaraton után...király! :) Gyorsultam, a lábaim tökéletesen dolgoztak. A 2 héttel ezelőtti, legutolsó 15km-es futásomhoz képest, gyorsultam további 5 percet, 1:28:34 alatt futottam,  és az átlag pulzusom nem emelkedett, sőt ha csak minimálisan is de csökkent. Vagyis fejlődök!
Átlag pulzus: 149
Max pulzus    187 (ezt nem tudom hol hoztam össze, sehol nem futottam gyorsan, kicsit gyanús)
HR1: 1%
HR2: 69%
HR3: 30%

Átlag tempóm: 5,52 min/km, ehhez már csak nagyon kicsit kell hozzátenni, hogy 2 órás ídőn belül járjak félmaratonra vetítve. (5,42 min/km)

    Olvastam a lábtechnikákról, ez is egy érdekes téma, 3 féle fő lábtechnika van, sajnos nem magyarul olvastam ezért a kifejezések biztosan nem pontosak.

 -"Sarkon futás": ez a legelterjetebb futásfajta, sarokra érkezünk elölre átgördülünk a talpunkon, lábhegyen hagyja el lábunk a talajt.

-"Telitalpas futás": ez hosszótávfutóknál a legelterjedtebb futástechnika. Majdnem vízszintesen a sarokkal érintés után a talp teljes külső részével érintjük egyszerre a talajt és befelé terhelünk rá a teljes talp felületre, így tompítva a ránehezedő súlyt, majd gördülünk tovább róla mint a sarkon futásnál.

-"Lábhegyen futás": a gyors futásnál automatikusan így futunk, ilyenkor a sarkunk nem is éri a talajt.

A telitalpas futás az ötvözete a lábhegen futásnak és a sarkon futásnak., lehet így mondani. Mindegyiki futás fajtának van előnye, hátránya, de hosszútávra a leghatékonyabb, összességében a legkímélőbb futásfajta, a  telitalpas futótechnika. Ennél a futásnál a leírtakból is már kiszűrhető, a boka kap nagyobb terhelést a másik két fajtához képest, de mégis jobban kiméli összességében az izületeket mint a sarkon futás. El szeretném sajátítani, ma próbálkoztam is vele, nem olyan könnyű, főleg hogy nem érzem pontosan mikor futok jól mikor jó a technikám. De tudom csak türelem és gyakorlás kérdése ki fog alakulni. A súlypont elhelyezésről vettem észre pl, hogy a telitalpas futásnál szerintem a súlypontot előrébb kell helyezni.  De ezek még csak az első benyomásaim a mai nap után. Tetszett és fejlesztem, próbálkozom tovább. Van sok ídőm futás közben. ;)

Képeken jól látszik:
 Így futunk mi ammmmatőrök :) Lábfej égnek, sarokkal érkezés, majd átgördülünk a talpunkon.


 Nézzétek csak balról a 2. srác cipőjét. Vízszintesen érkezik a külső éllel a talajra. Hátrébb 2-vel is jól látszódik, hogy még messze a leérkezéstől is, a lábfej már vízszintes.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése