2011. március 20., vasárnap

2011.03.20. Vasárnap, 15km, 1:41 perc, Futás, (+5 fok)

Megbízható pulzusinformációval nagyon jól be lehet osztani az erőnket, futásra fordítva: a tempót. Sajnos ez a régi óra amit használtam, elég bizonytalanul működött, sokszor elvesztette az óra a mellkasi jeladó jelét,  ilyenkor próbáltam igazgatni a jeladót a melkasomon, volt, hogy próbáltam újraindítani a pulzusmérő funkciót... mindezt futás közben. Így semmiféleképp nem akartam a versenyt futni, hogy idegeskedés legyen közben. Utánaolvastam kicsit és igen vannak analóg átvitelű órák és digitálisak is. Az analóg átvitelű órák nem olyan megbízhatóak mint a digitálisok, pl amire a múlt vasárnapi futásnál figyeltem fel, hogy  magasfeszültségű vezetékek közelében elveszik az analóg óra jele. De egy versenyen a melletted futó analóg órás versenyző mellöve is interferálhat, az óra elkezdi mutatni másnak a pulzusát.
     Így rendeltem egy digitális jeladóval működő pulzusmérő órát amik teljesen megbízhatóan működnek ilyen szempontból. Beállítottam rajta a humán paramétereimet, ez alapján ki is dobta a maximális pulzusszámomat: 190. Ahány oldalt néztem interneten a  Maxpulzusról, mindenhol kicsit más volt a képlet, a Sigma, az órás cég így számol férfiaknál:  210 - ( 0,5 * életkor ) - ( 0,11 * Testsúly Kg-ban ) + 4 ,
és nőknél: 210 - ( 0,5 * életkor ) - ( 0,11 * Testsúly Kg-ban ).
Egy probémával kevesebb. Illetve máris 2-vel :)  Ezek persze csak ilyen jól közelítő értékek a futni szerető lelkes ammmatőrőknek, pontos értéket a profi sportban terheléses laktóztesztel állapítják meg.
Csütörtökön és ma is már az új órával futottam, nagyon jó volt, megbízható. Sípol, hogyha rossz szivritmustartományban mozgok, mutatja %-ban a HRmax-hoz (Szivritmus maximum, a 190 nálam)  viszonyított pulzusszámot.
3 Tréningzónára van osztva a szivritmus tartomány futáshoz (az órában is):

1. zóna: 55-70%-a a HRmax-nak
     Regeneráló tréning, zsírégetés
2. zóna: 70-80%-a a HRmax-nak
     Szívkeringésjavító tréning a teljesítmény illetve a kitartás növelésére
3. zóna: 80-100%-a a HRmax-nak
     Teljesítményorientált versenysport tréning
Ezenkívül a különböző futótávokhoz tartozó tipikus szivritmustartományról is lehet információkat találni.

Profiknak:

10km es verseny: 92%-án a HRmax-nak

Félmaraton:         90%-án a HRmax-nak (88-91%)

Maraton:             84-87%-án a HRmax-nak

Ammmatőröknek:
Félmaraton:         80%-án a HRmax-nak
Maraton:             75%-án a HRmax-nak

    Ma végig tartottam 72-76% között volt a pulzusszámom, ami egy jó edzéstartomány. Ami miatt még nagyon jó, hogy sikerül ilyen (számomra) hosszú ídőn át illetve hosszú távot futni, mert jobban megismerem a szervezetem jelzéseit a verseny előtt. 1 óra után fájtak kicsit a térdeim paráztam, hogy ez miért van így, hiszem mar az első 1 óránál hosszabb futásomnál is előjött és az edzésekkel sem tolódott ki a jelenség ídőpontja. De 10 perc múlva elmúlt és utána a lábaimmal nem volt gondom.Vagy vannak váltakozó fázisok, hol fáradtabbnak hol fittebbnek érzem magam. Ezeket a fázisokat most is kicsit jobban megismertem, nem kezelem őket majd a versenyen adott stádiumban komolyabban mint kell. Nem parázok magyarul feleslegesen. :)
  
Úgy érzem ezen a héten is szépen fejlődtem, abszolút siker volt a mai futás. Még egy hét és utána már a félmaraton hetébe érünk. :)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése