Triathlon - új kalandok a láthatáron

Idén  kipróbálom! Nagyon tetszik a többféle sportág ötvözete egy versenyben, pontosabban ez a három! Úszás, bringázás, futás.

Berlinben és Brandenburgban is, rengeteg tó van. Kedvez a triathlon versenyeknek és rendeznek is nem egyet, ami megkönnyíti számomra a beugrást a sportba. Két versenyt néztem ki, az egyikre már jelentkeztem, ez június 17-én a Liepnitzsee Triathlon. Augusztusban szintén Berlintől nem messze rendezik a Werbellinsee Triathlont, ezt egyenlőre csak figyelem, hogyan alakulnak a jelentkezések, ha kezd megtelni a létszám, akkor döntök véglegesen. Honlapjaik Liepnitzsee triathlon  és Werbellinsee triathlon . A futóversenyeim emellett már szépen be vannak táblázva.

Idén az olimpiai avagy rövid távban gondolkodom csak. A jelenlegi erőnlétemhez és szabadídőmhöz nem szeretnék túl nagyot vállalni, a pozitív élmény, kikapcsolódás és némi adrenalin a fő cél, nem pedig a túlvállalás. Mindennek eljön az ideje ha az ember szorgalmas és megfelelő célokat tűzi ki maga elé, egyiket a másik után. Természetesen, valahol a hosszútáv, vagy másnevén az Ironman triathlonnak nevezett táv amiről csak úgy szívesen álmodozok.....ahogy Hawaii szigetén Kona beachen futok a célvonal felé, éppen előzöm Andreas Learert-et és bíztatom, hogy már csak párszáz méter nyomassa.....ébresztőőőőő vazze!  Mi?mi? Ja.. :-))))) Szóval, ha eljön az ideje remélem megcsinálom a hosszútávot is, befektett munka és kitartás kérdése. Csodák nincsenek, ellenben az emberek általában alúl becsülik magukat, nem is sejtik mire képesek testben és fejben. Az edzések során ezek a felismerések önbizalmat adnak, mert az addig elérhetetlennek hitt célokról kiderül, hogy relatív(!) kevés, vagy mondjuk jól meghatározható ídőbeli és mozgásbeli befektetés kell "csak" az elérésükhöz. Jól kell felmérni magunkat. Lehet, kell is nagyot álmodni, viszont a túl nagy álom visszasülhet, illetve megbéníthat a hozzá vezető útra lépésben.
Amúgy a Maraton, mint fogalom, kicsit negatív szájízem van róla, mintha nagyobb lenne a füstje mint a lángja, egy jövedelmező üzletág, egy márkanév, hőstett szindróma, amire sokan sok pénzt hajlandóak áldozni. Pl. a maraton túrák Európa városaiba, hogy magas házak között tömegnyomorban futhassunk. Vagy a sportszergyártók nyomulása. Hype. Persze nyilvánvaló, bárcsak minden üzlet mellékesen az egészségesebb életformára ösztönözne. Szóval a maraton végsősoron egy pozitív márkanév, mentségére legyen mondva. A kapitalizmust meg nem lehet megkerülni, de megpróbálhatjuk mi is, jó értelemben, a hasznunkra fordítani a játékszabályokat. :) Szóval majd lefutom én is idén, mert kelleni fog, hiszen egy eszköz a triathlonhoz és résztáv az ironmanhez.

A triathlon távok így állnak össze a külöböző rendezési formákban:

Megnevezés Úszás Kérékpár Futás
Sprinttáv, "Nép triathlon"  0,75 km 20 km 5 km
Rövidtáv,  Olimpiai táv 1,5 km 40 km 10 km
Középtáv 2 km 80 km 20 km
Fél Ironman,  Ironman 70.3 1.9 km 90 km 21,1 km
Hosszútáv, Ironman 3.8 km 180 km 42,2 km
Ultratáv, Ultraman 10 km 480 km 82 km

Van még dupla és tripla olimpiai táv is, csak szorozd fel. :)

A technikáról annyit, hogy elvileg kell hozzá egy úszónadrág egy úszószemüveg, egy bicikli és egy futócipő, esetleg még némi gyorsan oldodó szénhidrát. Ha ha ha, elvileg....

Ha jó úszó vagy, (vagy ha rossz :)), úszáshoz gyártott neoprén ruhával előnyben vagy egy neoprén nélkül úszó vetélytársaiddal szemben. Mindenki abban úszik ha a rendezvényen nincs megtiltva...percekben mérhető az ídőkülönbség. Ezeknek az úszáshoz tervezett, speciális neoprén ruháknak egyedi kialakítása van, legföbb szempontok a normális neoprén tulajdonságok mellett (vízzáró, hőtartó), a mozgásszabadság biztosítása,a vállnál, a megfelelő felhajtóerő biztosítása az ideális úszó pozicióhoz. Ennek az eléréséhez többféle anyagot használnak a ruha különböző részein, pl combban illetve mellkasnál vastagabb neoprén aminek nagyobb a felhajtóereje, ellenben pl a karoknál vékony. Ezek a triathlon neoprén ruhák belépőszinten 150 euró körül mozognak, a legprofibb triathlon neoprénekért simán elkérnek 800 eurót. A két véglet között hatalmas a választék. Fontos a ruhapróba mielőtt vásárol az ember, tökéletesnek kell lennie, ha nem az, akkor csak hátráltat.

Irány a bringázás, ide minimum versenybringa nem árt, triathlon kartámasszal felszerelve az ideális és hosszan tartható üléspozicióhoz. Ez a lehető legáramvonalasabb elhelyezkedést jelenti. Persze vannak itt is speciális ídőfutam vagy triathlon biciklik, amiknek a lényege a lehető legáramvonalasabb kialakítás és a kis súly. Bár együtt jár a két tulajdonság a termékalettán található bicajoknál, a legfontosabb az áramvonalasság hosszútávon. Tesztet olvastam, egy átlagos (1200-2000 euró)  triathlon bicikli légellenállása alíg marad el a legdrágább konkurrensekhez képest (6000 euró!), ezért nem kell nagyon rágódni ezen. A légellenállás sokkal nagyobb erőt emészt fel mint az extra 2-4 kg, ami a közepes és a legdrágább bringák között van.
Rövidtávon ezek a tulajdonságok még kissebb jelentőségűek.  A bringához nem árt egy kimondott triathlon biciklicipő sem, aminek a lényege. hogy a zárása egyszerű, gyorsan megoldható, és a bélése olyan, amit zokni nélkül is lehet hordani, elvezeti nedvességet stb.. Ídőnyerés minden áron. :)
EDIT: Sajnos a triathlon bringáknál nincs akkora árverseny mint a hagyományos versenyeknél, ezért eleve drágábbak hasonló felszereltségnél. Érdemes jól átrágni a témát ha még nincs bringa, hogyan éri meg jobban..

A futás a legegyszerűbb,  vannak triathlonversenyre tervezett futócipők amikhez szintén nem kell zoknit felvenni és szintén gyors-záras rögzítése van, nem hagyományos cipőfűzője.

Persze mindez opcionális...mégis ez a technikai vonzata az, ami ad egy kis távolságtartást számomra egyenlőre. Meglátom a versenyek után... A túl sok technológia elveszi az egyenlőség esélyét, illetve elbillenti. Durván, a pénztárca győz két hasonló  teljesítményű versenyző között.. Úgyhogy a futást nem helyettesítheti semmi ezen a téren, ott nincs hókuszpókusz csak te és a futótechnikád és befektetett munkád az ami alapján a végén megkapod az ídőeredményed. ;-)

Technikai ismeretekben itt tartok. Biztosan sokmindent nem tudok, kialakul.... Felkészülésem egyelőre a szokásos bringázás heti kétszer munkába, emellett nyomatom a hosszútávú erőnlétnövelő futásokat és elkezdek heti egyszer uszodába járni. Amint jön a tavasz, intenzitás növekszik, több úszás, ha az ídőjárás engedi tóban, kimondott bringaedzések, és a futásnál a hangsúly áttevődik a gyorsaságra.

Megjegyzések